A
deslloc | Josep
Maria Balbastre
Guanyador del II Premi Carles
Salvador, convocat per la Universitat Politècnica de València l’any 2010, A deslloc
s’inscriu en la línia iniciada per Navarro amb Magrana (Brosquil, 2004) i continuada
després amb Atlas
(Correspondència 2005-2007) (Tàndem,
2008). Aquesta línia de treball es caracteritza per la tendència a la fragmentació
del discurs mitjançant l’ús recurrent de l’oració simple, el sintagma nominal,
la frase d’infinitiu, el substantiu aïllat. Tots aquests elements lingüístics
es juxtaposen en una mena d’acumulació aparentment caòtica, separats (o units)
pel punt i seguit o els dos punts, enfoquen una percepció visual o auditiva amb
gran precisió, provoquen xocs de sentit impactants,
imatges inèdites, oxímorons reveladors (“erma vegetació”). La veu poètica, amb
neutralitat emotiva, cerca l’essència més íntima de les coses, l’origen, la
veritat primigènia, i deixa que el lector assistisca
directament al drama de l’univers.
Llegint A deslloc, un pot sentir-se aclaparat per
l’hermetisme dels textos a primera vista.
Amb tot, davant del text poètic no cal entestar-se en la troballa de
sentit, de sentit lògic. El significat del poema rau en l’impacte i el
trasbalsament que provoquen les paraules, el ritme, les imatges; en les
sensacions que transmet i que aconsegueixen connectar amb alguna fibra oculta
en la nostra intimitat més pregona; en el món literari que ell mateix crea; en
l’espai catàrtic on el poema viu, es mou i existeix.
A
deslloc
no tracta d’elements situats en l’espai, i això, malgrat la menció
d’esdeveniments i fenòmens observables o la presència de topònims, com al poema
“Celistre”. Les imatges adquireixen un valor generalitzador, funcionen com una
mena de sinècdoque d’un tot espacial identificable amb l’univers enter, açò és,
tots els llocs i cap lloc en concret. Per contra, el poemari es basteix sobre
l’eix temporal, el temps n’és el baix continu: el fer-se, desfer-se i refer-se
de la vida en tots els àmbits. Aquest esdevenir necessita d’un llenguatge que
el revele, recerca a la qual es consagra la veu
poètica.
A la primera secció, “Sternenfall” (Caiguda d’estels), trobem una natura en estat
embrionari o en ruïnes, situacions equivalents. El llenguatge, igualment, encara
es troba desballestat (“síl·labes escorçades”), però els mots ja alenen sobre
la cendra disposts per als futurs presagis. És un moment de màxima entropia. La
segona secció, “Magrana de Paestum”, ens acosta a un
món que evoluciona des de la situació de territori artigat i apunta ja cap al
fruit: evoqueu el simbolisme fecund de la magrana. L’escena es pobla de vida.
L’ull capta les formes. El caos s’organitza i cal un guiatge. El llenguatge
comença a designar. El dolor jau sota aquesta naixença tremolosa, aquest
“ferment de llum”.
“Baia i cabdell” és la secció més
breu de les quatre que constitueixen el poemari. Esquitxada de referències
pictòriques, representa una mena de culminació en la recerca sígnica. Hi predomina el desig de retenir el moment, de
situar-se “fora del temps efímer”, la felicitat de l’ull que comprén i reté en la seua memòria lumínica. Finalment amb
“BWV 988″ es completa el cercle. El mateix títol és una clara referència
circular a les “Variacions Goldberg” de Bach: el tema
que torna una vegada i altra sempre distint però igual, sempre refent-se i
tornant a morir. La simbologia del riu domina aquesta secció. Un riu, això no
obstant, més aviat sec, habitat de pedres: palets, trucs, pedruscalls, codines,
macs, còdols… Un riu de temps que inexorablement avança cap a la desfeta de l’“Arxipelàg” final, cap al silenci de la nit malgrat “la
resistència de l’ésser”. Ara bé, un cercle que es completa és un cercle que
recomença (“L’aigua que fuig i que retorna.”). I algú “tragina les metàfores”,
unta “amb greix els mecanismes del poema” perquè el pensament i la paraula
tornen a “internar-se en el solar del temps”.
[Publicat
a Lletra nua. https://josepmariabalbastre.wordpress.com/2011/05/23/a-deslloc/]
| a | entrada | sèrieAlfa | Llibre del Tigre | varia | Berliner Mauer |